Copyright © 2007 CaseMures © All Rights Reserved | ||||||
Planificarea iniţială De unde obţii proiectul? Pentru a putea construi este nevoie de obţinerea Cerificatului de Urbanism (CU) şi a Autorizaţiei de Construire (AC). Certificatul de Urbanism Certificatul de Urbanism este actul emis de autorităţile administraţiei publice locale prin care se fac cunoscute solicitantului elementele care caracterizează regimul juridic, economic şi tehnic al unui imobil, stabilite prin evidenţele existente şi documetaţiile de urbanism aprobate. Respectarea prevederilor specificate în Planul de Urbanism General este obligatorie. Din certificatul de urbanism veţi şti ce aveţi voie şi cum puteţi construi. Certificatul conţine referinţe despre: • regimul de înălţime a construcţiei; • poziţia viitoarei construcţii ( aliniamente faţă de stradă, vecini, etc) • cota de înalţime la cornişă; • valoarea maximă pentru Procentul de Ocupare - (POT) - calculat ca raport între aria construită şi aria lotului de teren (uzual, procentul de ocupare a terenului este de până la 40% pentru zonele de locuit); • valoarea maximă pentru Coeficientul de Utilizare al Terenului calculată ca raport între aria construită desfaşurată şi aria lotului de teren. CertificatuI de Urbanism este emis de Primărie prin Biroul de Urbanism. Pentru obţinerea Certificatului de Urbanism este necesar să schiţaţi pe o lista cadastrală amplasamentul viitor al casei şi să o înmânaţi biroului de Urbanism din Primarie. Avizele din Certificatul de Urbanism se cer pentru a obţine Autorizaţia de constructie a casei. CU concretizează stipulările Regulamentului Local de Urbanism pentru terenul în cauză. Regulamentul Local de Urbanism (RLU) este parte componentă a Planului Urbanistic General. Pentru anumite terenuri sunt prevăzute, fie prin regulament, fie prin lipsa acestuia obligaţii de detaliere prin Planuri Urbanistice de Detaliu sau prin Planuri Urbanistice Zonale. Acestea au menirea de a institui un regulament precis pentru anumite zone. Acestea se întocmesc tot de către arhitecţi cu drept de semnătură, aprobarea lor fiind printre prerogativele administraţiei locale. Dosarul pentru obtinerea CU de la primarie trebuie să conţină: - cerere tip, pe care veţi completa anumite date de identificare şi menţionaţi ce vreţi să construiţi, ce fel de imobil (sau ataşaţi la cerere o pagină A4 cu descriere a casei pe care doriţi să o construiţi, însoţit de una sau mai multe schiţe simple, minimale, realizate de mâna, ale locuinţei); - schiţe cu planurile topografice conţinând elementele de identificare la scara 1: 500 şi 1: 2000 în dublul exemplar. Acestea se obţin de la Direcţia de cadastru a Primăriei; - copie legalizată dupa actul de proprietate a imobilului; - chitanţa în original care să ateste achitarea taxei legale. După depunerea dosarului complet, CU se eliberează in 30 de zile. Pentru taxa de cerificat (care se poate achita la oficiile poştale, la Trezorerie sau la casieriile consiliilor locale) sunt solicitate următoarele sume: - teren cu suprafaţa mai mică de 150 mp – 0,9 Euro; - între 151 – 250 mp – 1,2 Euro; - între 251 – 500 mp – 1,2 Euro; - între 501 – 750 mp – 1,8 Euro; - între 750 – 1000 mp – 2,12 Euro; - dacă terenul are peste 1000 mp, suma de plată în euro se obţine înmulţind numărul metrilor pătraţi care depăşesc 1000 cu 0,0033, la total adunându - se 2,12. După depunerea dosarului complet aveţi de aşteptat maximum 30 zile. Dacă nu primiţi nici un răspuns, în termen de 30 de zile, aveţi dreptul legal să notificaţi, pe cale administrativă, serviciul de urbanism din primărie că nu îşi face datoria, după care puteţi acţiona în instanţă, la contencios administrativ, solicitând despăgubiri materiale şi obligând instituţia să vă elibereze certificatul dorit. Certificatul de urbanism nu conferă dreptul de executare a lucrărilor de construire, amenajare sau plantare. Durata de valabilitate a certificatului de urbanism se stabileşte de către emitent conform legii, în raport cu importanţa zonei şi a investiţiei, pentru un interval cuprins între 6 şi 24 de luni de la data emiterii. Prelungirea valabilităţii se poate face de către emitent, la cererea titularului, formulată cu cel puţin 15 zile înaintea expirării, pentru o perioadă de maximum 12 luni.. Autorizaţia de construire a casei se obţine în baza Legii 50/1991 - Autorizarea lucrărilor de construcţii, republicată cu modificările ulterioare, aprobate prin ordinul 1943/2001 al Ministrului Lucrărilor Publice, Transportului şi Locuinţei. Această autorizaţie este obligatorie pentru începerea lucrărilor. Se obţine de la primărie (primăria de sector), direcţie de urbanism. Fiecare primărie stabileşte conţinutul dosarului depus pentru obţinerea autorizaţiei. Piesa cea mai importantă de la dosar este Proiectul Tehnic pe care îl întocmeşte proiectantul. Acest proiect trebuie să aibă un număr de avize, menţionate pe certificatul de urbanism pe baza căruia s - a întocmit proiectul. Dosarul pentru obţinerea avizelor va conţine: • Certificatul de Urbanism; • schiţa de amplasament a terenului la scara 1:500; • schiţa de amplasament a terenului la scara 1:2000; • schiţa de amplasament cu poziţia casei pe teren; • cerere. Certificatul de Urbanism poate preciza că în vederea obţinerii autorizaţiei de construcţie aveţi nevoie de avizele următoarelor societăţi / regii (unele din ele pot diferi de la o zonă la alta): • Oficiul de cadastru - Studiu pedologic şi Certificat de scoatere a terenului din circuitui agricol (dacă este în zonă agricola); • exploatare reţele de apă, canal - Compania Naţionala Apele Române; • exploatare reţele electrice – Electrica; • exploatare reţele de gaze naturale – Distrigaz; • salubritate; • reţele telefonice – Romtelecom; • apărararea împotriva incendiilor – Pompieri; • apărarea civilă - Apărarea Locală Antiaeriana; • sanătatea populaţiei - Direcţia de Sănătate Publică -SANEPID • Admininistraţia drumurilor şi podurilor; • Poliţia - dacă terenul se află într-o zonă specială; • Autoritatea română de aviaţie - dacă terenul se află în proximitatea unui aeroport; • MApN, SRI - dacă terenul se află în proximitatea unui obiectiv militar • Ministerul culturii şi cultelor - dacă terenul se află pe un sit arheologic sau într- o zonă de interes arheologic • protecţia mediului - Ministerul Apelor si Protecţiei Mediului Observaţie - avizul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului se eliberează ultimul, deoarece pentru obţinerea acestuia sunt necesare toate celelalte avize. În funcţie de ceea ce doriţi să construiţi, Primăria vă poate solicita şi întocmirea altor documentaţii cum ar fi: PUD - Plan de Detaliu, care trebuie să respecte prevederile documentaţiilor de urbanism anterioare; PUZ - Plan de Urbanism Zonal; PUG - Plan de Urbanism General. Pentru a putea să construiţi pe un teren aflat în extravilan trebuie mai întâi să îl introduceţi în intravilan. Aprobarea introducerii acestuia în intravilan este dată de către Consiliul Local al localităţii. Documentaţia necesară obţinerii autorizaţiei de construcţie: Autorizaţia de construcţie este actul prin care autoritatea publică locală avizează soluţia prezentată de solicitant (are la bază certificatul de urbanism) şi certifică dreptul de începere a lucrării. Dosarul se întocmeşte conform legilor 50/1991 - Legea privind autorizarea lucrărilor în construcţii şi 453/18.07.2001(lege care completează şi aduce modificări legii 50/1991) şi va cuprinde: • planul de amplasare a terenului în zonă (planurile cadastrale); • certificatul de urbanism; • toate avizele solicitate prin certificatul de urbanism; • acte notariale (la nevoie); • memoriu tehnic (cuprinde memoriul de arhitectură, rezistentă, instalaţii); • referatele verificatorilor de specialitate; • referatele experţilor tehnici (la nevoie); • actele de proprietate asupra terenului; • proiectul pentru autorizare - acesta este compus din: • planul de situaţie (cum se amplasează casa în teren); • planul fundaţiei elaborat de inginerul de rezistenţă; • planuri de arhitectură pentru toate nivelele construcţiei; • planul de invelitoare; • secţiune caracteristică; • toate faţadele; • scara de redactare pentru toate desenele este 1:10; • cererea de eliberare a autorizaţiei de construcţie; • chitanţa de achitare a taxei de autorizare. Autorizaţia de construcţie este eliberată de Primarie - Serviciul de Urbanism din localitatea / sectorul în care se află terenul. Taxa de eliberare a autorizaţiei de construcţie reprezintă 0,5 % din valoarea construcţiei stabilită pe baza declaraţiei dvs. şi în funcţie de suprafaţa desfaşurată a construcţiei. Dacă nu se declară o valoare a devizului, se face un calcul al taxei de autorizare (în lei) după următoarea formulă: se aplică un procent de 0,5 % din suma rezultată prin înmulţirea suprafeţei desfăşurate a casei cu un coeficient de 1,3 plus 5 300 000 de lei. Valoarea declarată nu va putea fi mai mică decât valoarea determinată potrivit prevederilor legale în vigoare privind impozitele şi taxele locale. Întocmirea Documentaţiei pentru Detaliile de Execuţie (DDE): • documentaţia trebuie structurată pe specialităţi, respectiv: : rezistenţa, arhitectura, instalaţii sanitare, instalaţii termice, instalaţii gaze, instalaţii electrice (inclusiv curenţii slabi de la telefon, TV, cablu, sonerie, alarmă, aer condiţionat). • planurile pe secţiuni, faţade se întocmesc la scara 1:50, urmând a se redacta detaliile de execuţie la scară mare: 1:25, 1:20, 1:10 etc., pentru fiecare zonă, în vederea unei execuţii corecte. • toate detaliile trebuie să răspundă solicitărilor de izolare hidrofugă, termică şi fonică, impuse de legile în vigoare. Alte acte necesare referitoare la execuţia casei : • Autorizarea organizării de şantier Conform Legii 50/1991, orice construcţie pe un teren, chiar provizorie (barăci, depozite de materiale, dormitoare muncitori), se execută cu avizul Administraţiei Locale. Pentru obţinerea acestui aviz întocmiţi un dosar care să cuprindă: • documentaţia construcţiei - proiect; • planurile de amplasare în zonă; • planul de fundaţie pe nivele; • cerere tip. Dosarul se predă la Primaria locală şi autorizaţia o veţi primi în aproximativ 30 zile lucrătoare. • Proiectarea execuţiei branşamentelor la utilitaţi (apă, gaze, energie electrică, canalizare, telefonie) Branşamentele la reţele trebuie să fie proiectate şi executate de firme autorizate (sunt alese prin licitaţie) de regiile/societăţile responsabile. Atenţie! Firma pe care o alegeţi întocmeşte o documentaţie şi un deviz pentru întreaga lucrare (care cuprinde: proiectarea, obţinerea autorizaţiilor speciale şi execuţia). Această documentaţie este trimisă regiei responsabile. Regia v-o prezintă dvs., împreună cu factura aferentă costurilor totale. Această factură trebuie platită integral în avans. La ce trebuie să fiţi atenţi când vi se prezintă un proiect de branşare la o reţea? Reţeaua de apă potabilă: - Normativul SR 8591, care reglementează branşarea reţelelor subterane, prevede că reţeaua de apă potabilă să fie amplasată la o distanţă minimă de 1,5 m faţă de canalizare şi la minim 0,9 m faţă de nivelul solului. (dacă traseul de canal s-ar sparge undeva, dejecţiile nu trebuie să ajungă la conductele de apă potabilă, iar dacă nu s-ar respecta distanţa de nivelul solului, iarna ar putea îngheţa şi sparge conductele de apă potabilă). - Racordul la reţeaua locală se face printr-un cămin. In acest cămin vă recomandăm să vă amplasaţi şi contorul de apă (avizat de Regia Apei), pentru a fi accesat mai uşor de persoanele care le citesc şi marchează consumurile. Reţeaua de gaz: - Racordul la reţeaua locală de gaz se face printr-un cămin de gaze cu regulator. Similar cu contorul de apă, vă recomandăm să amplasaţi ansamblul reiser - contor de gaz la limita de proprietate sau chiar pe peretele casei. - pentru a fi accesat mai uşor de lucrătorii regiei gazului care vin să înregistreze consumurile. - De asemenea, pentru estetica lucrării, executaţi circuitul exterior casei prin pamânt, chiar dacă în dreptul ţevilor nu aveţi voie să plantaţi nimic. Reţeua de canalizare: - Fluxul în canal se face liber, asigurându-se pante de scurgere către canalul colector stradal. - Adâncimea minimă de amplasare a conductei de canalizare faţă de nivelul solului este de 0,9 m pentru a preântâmpina îngheţul şi avarierea pe timpul iernii. - Adâncimea de îngropare trebuie corelată cu proiectul casei dacă intenţionaţi să aveţi la subsol un grup sanitar sau o scurgere pentru garaj. Reţeaua de energie electrică: - Veţi avea nevoie de sursă de energie electrică de joasă tensiune, adică 220 V sau 380 V (în funcţie de consumurile prevăzute). - Dacă în apropiere este amplasat doar un cablu sau fire aeriene cu energie electrică de medie tensiune, veţi fi nevoit să achiziţionaţi un transformator electric. Statiile trafo nu sunt tocmai ieftine! Foarte important! Intre proiectul de execuţie al casei şi lucrările executate pentru racordarea la utilităţi, trebuie să existe o concordanţă. În caz contrar veţi ajunge în situaţia neplăcută de a finanţa “spargerea" drumului proaspăt asfaltat pentru amplasarea reţelei/racordului la conductele de apă şi gaz. Autorizarea executării branşamentelor la reţelele edilitare Pe baza avizelor obţinute pentru autorizaţia de construcţie vă puteţi face o imagine asupra complexităţii lucrărilor de racordare la reţelele utilitare. Puteţi alege să executaţi totul cu o singură firmă, care să predea “la cheie" totul, sau puteţi alege să lucraţi cu mai multe firme, în funcţie de specialitate. Dacă optaţi pentru al doilea caz, timpul de execuţie pentru fiecare branşament se va prelungi, necontrolabil de mult, din cauza imposibilităţii programării lucrărilor şi eliminarea timpilor morţi. Motivele mai des întilnite sunt urmatoarele: • utilajele specifice lucrării şi configuraţiei terenului, nu sunt disponibile; • personalul este ocupat cu altă lucrare. Indiferent de branşament, dosarul conţine următoarele: • lista persoanelor autorizate care participă la lucrare; • proiectul de execuţie branşament (în funcţie de zonă); • taxa de proiectare; • taxa de aprobare; • taxa de autorizaţie de construcţie pe reţea; • costul branşamentului (în funcţie de zonă). Firma autorizată în executarea branşamentelor se ocupă şi de obţinerea avizelor speciale. Taxele aferente obţinerii lor fac parte din devizul total pe lucrare pe care trebuie să-l achitaţi. |
||||||
HOME | INFO | PROIECTE | CASE LEMN | MATERIALE | CONTACT |
---|