Copyright © 2007 CaseMures © All Rights Reserved

 

Planificarea iniţială
  Înainte de a începe viitoarea casă parcurgeţi următoarele etape:
    • Stabiliţi-vă un buget;
    • Alegeţi zona unde doriţi să construiti ţinând cont de :
      - vecini, aproprierea de servici, şcoală, posibilităţi de aprovizionare, acces rapid la mijloace de transport, unităţi sanitare, poliţie, etc.;
      - condiţii favorabile sau defavorabile: drum acces (inclusiv accesul maşinilor de transport sau a utilajelor de construcţii), canalizare, adâncimea pânzei freatice, stabilitatea solului, existenţa unor forme naturale care (nu) vă ajuta - de exemplu: păduri, ape, diverse forme de relief, zone mlăştinoase, etc;
      - interesaţi-vă la regiile aferente despre planurile şi amplasarea conductelor subterane - apă, canalizare, cabluri alimentare energie, telefonie, gaze, cablu date (tv, internet..), eventuale sistematizări si extinderi, etc;
      - poluare (apă, aer, zgomot) - aproprierea de unitaţi industriale, mari artere de circulaţie, aeroporturi, gări, centrale termice, gropi de gunoi;
      - servicii şi facilităţi oferite de primărie ( apă, gaze, canalizare, energie electrică (220 / 380v), telefon;
      - cablu tv, internet, drumuri acces, vidanjare, ridicarea gunoiului);
      - gândiţi-vă la ce doriţi să construiţi (construcţie cu parter, etaje, corpuri, garaj, mansardă, etc);
      • Planificaţi cum vă propuneţi să folosiţi spaţiul;
      • Stabiliţi cât timp veţi locui acolo (locuinţă curentă, casă de vacanţă, etc);
      • Stabiliţi gradul de implicare în acest proiect;
      • Stabiliţi timpul pe care îl puteţi aloca acestui proiect.

 De unde obţii proiectul?
   Marea majoritate a firmelor care construiesc case din lemn lucrează pe bază de proiect de arhitectură propus de client.
Proiectul de arhitectură trebuie să fie semnat şi ştampilat de un arhitect membru al Ordinului Arhitecţilor din România. Proiectele de rezistenţă şi de instalaţii trebuie să fie verificate şi ştampilate de proiectanţi atestaţi de MTPL.
În vederea realizării proiectului dorit trebuie să ţineţi cont de mai multe aspecte, pe care trebuie să le stabiliţi împreună cu arhitectul dvs.:
  • poziţionarea optimă a casei pe teren (orientarea ei preferabil către sud şi în funcţie de vecinătăţi);
  • stabilirea formei şi a volumului casei, integrarea în arhitectura zonei;
  • abordarea unitară a problemelor de iluminare, încălzire şi ventilaţie;
  • definirea şi dimensionarea spaţiilor, a spaţiilor de acces, a intrărilor, fixarea zonelor de activitate şi a celor de repaos;
  • prevederea unui spaţiu acoperit la intrarea în casă;
  • proiectarea înălţimii camerelor la minimum 2,5 m şi corelarea cu suprafaţa lor;
  • stabilirea sensului de deschidere a uşilor şi ferestrelor (de obicei spre interior);
  • dimensionarea raportului treaptă-contratreaptă la scări (optim 16-19 cm / 27-30cm) ;
  • stablirea înălţimii ferestrelor de la pardoseală şi corelarea cu înălţimea caloriferelor folosite (uzual 90 cm);
  • proiectarea unui loc de depozitare la fiecare nivel;
  • înainte de turnarea şapei se vor alege finisajele pentru pardoseli ;
  • amplasarea optimă a bucătăriei în planul casei, astfel încât racordarea hotei la exterior să nu deranjeze prin mirosuri spaţiile de deasupra;
  • deschiderea hotei de la exterior va fi prevazută cu sită şi protejată la intrarea apei dinspre exterior;
  • poziţionarea panoului electric într-o zonă uşor accesibilă dar protejată;
  • poziţionarea întrerupătoarelor electrice;
  • poziţionarea şi alegerea numărului de prize din fiecare spaţiu ( ideal - minim câte o priză pe fiecare perete);
  • alegerea locului maşinii de spălat, ( priză electrică adecvată, poziţionată la o înălţime adecvată, racorduri pentru apă şi canalizare);
  • corelarea amplasării în bucătărie a prizelor cu înalţimea mobilierului;
  • corelarea poziţionarii finisajelor cu poziţionarea traseelor electrice, obiectelor sanitare şi termice (de exemplu: aşezarea faianţei şi gresiei în baie);
  • corelarea dimensiunilor instalaţiilor sanitare şi termice cu spaţiile alocate;
  • intersectarea traseelor instalaţiilor sanitare cu elementele de structură (grinzi, stâlpi, centuri, etc);
  • termoizolarea corespunzătoare nevoilor clădirii;
  • prevederea aerisirii instalţiilor sanitare afară, prin ţevi deschise dar etanşate prin acoperiş;
  • prevederea aerisirii podului casei prin folosirea unor deschideri (ţigle speciale);
  • prevenirea condensului;
  • ignifugarea elementelor din lemn de la şarpantă, căpriori, etc. cu soluţii de ignifugare gata preparate;
  • prevederea unui robinet de apă la exteriorul clădirii pentru udat grădina;
  • proiectarea pantei de scurgere adecvată a acoperişului pentru scurgerea apei pluviale şi din dezgheţ (în funcţie de zonă şi de materialul folosit pentru acoperiş);
  • colectarea apei printr-un sistem de jgheaburi şi evacuarea ei spre o zonă prevazută anume;
  • calcularea numărului burlanelor astfel încât să poată prelua cantitatea de apă de pe tot acoperişul casei;
  • prevederea unei borduri în jurul casei cu o lăţime minimă de 60 cm şi o pantă către exterior care să permită îndepărtarea apei meteorice - optim este ca bordura să fie mai lată decât dimensiunea cu care acoperişul depăşeşte zidurile casei;
  • prevederea unui sistem de colectare a apei meteorice la nivelul solului care să preia apa de pe acoperiş precum şi cea căzută pe panta de scurgere de lângă bordura casei şi să o transporte către canalizare (sau o altă zonă special prevazută);
  • folosirea corectă a termoizolaţiilor (polistiren expandat sau extrudat, vată minerală / sticlă) creşte confortul termic şi duce la eliminarea condensului şi a mucegaiului
  • protejarea casei de infiltraţii de la ploaie sau de la pământul ud, prin folosirea hidroizolaţiilor (pentru acoperiş/terase, subsol, soclu);
  • izolarea îmbinării între bordură şi soclul casei cu bitum, turnat la cald;
  • prevederea casei la exterior cu un soclu care să aibă o înalţime minimă de 30 cm şi o hidroizolaţie corespunzătoare (de ex. din polistiren expandat sau extrudat), pentru a proteja casa de igrasie;
  • hidroizolarea teraselor şi prevederea pantei de scurgere a apei către punctele de colectare (sifoane, jgheaburi);
  • prevederea unui spaţiu pentru depozitarea resturilor menajere;
  • dimensionarea garajului în funcţie de dimensiunile maşinii;
  • amenajarea terenului.
Dacă aveţi în apropiere stâlpi de electricitate pentru iluminat stradal, pe timpul nopţii vă poate deranja dacă unul din dormitoare vine chiar în conul de lumină. Pe de altă parte cheltuielile de branşare ar fi mai mici, dacă stâlpul face parte din reţeaua electrică de joasă tensiune.
Aveţi grijă cum amplasaţi casa, accesul la garaj să nu vină chiar în dreptui stâlpului!
Există şi cazul când terenul dvs. ar putea fi amplasat între doi stâlpi mai îndepărtaţi unul de altui, caz cu totul nefericit din cauza cheltuielilor suplimentare de branşament şi a lipsei totale de lumină pe timpul nopţii.
Din avizele provizorii obţinute pentru teren puteţi afla şi la ce distanţă de casa dvs. sunt utilităţile precum şi nivelul lor faţă de sol.
Distanţa minimă faţă de vecin este de 0.9 m dacă nu aveţi ferestre în acea zonă şi 1.9 m dacă există ferestre.
Condiţiile de amplasare a construcţiilor faţă de reţelele edilitare subterane se stabilesc în conformitate cu SR 8591 - Reţele edilitare subterane. Astfel, dacă pe terenul dvs. trec conducte subterane ale utilitaţilor, puteţi sa va construiţi casa dacă respectaţi următoarele distanţe:
• 3,0 m faţă de conductele de alimentare cu apă potabilă;
• 1,5 m faţă de conductele de gaz de presiune joasă, intermediară sau medie, pentru o casă fara subsol;
• 0,6 m faţă de cablurile electrice îngropate;
• 2,0 m faţă de canalele colectoare;
• 0,6 m faţă de cablurile telefonice îngropate.
Pentru realizarea construcţiei unei case este nevoie de mai multe proiecte:
- Proiect urbanistic de detaliu - PUD
- Plan de urbanism zonal - PUZ
- Plan de urbanism general - PUB
- Proiect arhitectural de construcţie - PAC
• Faze:
o realizarea temei de proiectare;
o studiul de fezabilitate;
• Obţinere certificat de urbanism;
• Obţinere avize cerute prin Certificatul de urbanism;
• Întocmirea documentaţiei pentru autorizaţia de construire;
• Întocmirea documentaţiei pentru detaliile de execuţie;
• Întocmirea documentaţiei pentru execuţia casei.
- Proiect arhitectural de demolare
- PAD (dacă este cazul).
Legea nr. 184/2001 privind organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect precizează că, pentru serviciile prestate în relaţiile contractuale cu beneficiarul, arhitectul beneficiază de un onorariu liber negociat în cuantum minim stability de către Ordinul Arhitecţilor din România cu aviyul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului şi al Ministerului Culturii şi Cultelor. Sumele plătite arhitecţilor pentru proiect nu pot fi mai mici de :
- 75% din suma rezultată prin aplicarea metodologiei aprobate prin Ordinul MLPAT nr. 11/N/1994;
- 30% din tarifarea rezultată prin aplicarea metodologiei în vigoare pentru locuinţele din mediul rural decât dacă:
- au regim de înălţime parter sau parter plus etaj şi sunt construite din banii persoanelor fizice;
- nu sunt situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice sau arheologice;
- au suprafeţele minimale stipulate de Legea locuinţei nr. 114/1996 – republicată, majorate cu maximum 20%.
Pentru locuinţe, conform O.G. nr. 306/2002, aprobată prin Legea nr. 522/2002 sunt luate în calcul valori minime de investiţie, fără TVA – 240 Euro/mp pentru locuinţe sociale şi 320 de Euro/mp pentru alte locuinţe.
Mai precis, pentru locuinţe cu valoarea de investiţie de până la 54000 Euro (fără TVA), pentru stabilirea onorariului cuvenit echipei de proiectare se aplică un procent de 8,4 iar pentru o investiţie din intervalul 54000 – 144000 Euro, procentul este de 6,6.

6. Ce verificaţi când cumparaţi o casă sau un teren?
   În momentul în care intenţionaţi să cumparaţi un teren sau o casă este util să verificaţi:
• Valabilitatea şi corectitudinea actelor originale (consultaţi un avocat sau un notar);
• Cereţi să vi se arate dosarul cadastral al terenului şi a eventualelor construcţii ce se află pe acest teren;
• Existenţa unor litigii în familia vânzătorului (partaj, succesiuni, etc);
• Cereţi vânzătorului dovada că terenul se află în intravilan (este posibil să fie în intravilan şi să fie momentan în circuitul agricol - în acest caz se plăteşte o taxă suplimentară pentru a se putea construi acolo);
• solicitaţi certificatul de urbanism in vederea vânzării.

Vânzarea - cumpărarea se va face la notariat cu respectarea tuturor cerinţelor legale:
• extras de carte funciară - 24 h ;
• certificat fiscal - 48 h - persoană fizică;
• taxele şi onorariul notarului sunt suportate de cumpărător.
În eventualitatea în care realizaţi casa cu o societate de construcţii verificaţi că în contractul de construcţie a casei sunt prinse şi:
• numele tuturor părţilor implicate în contract;
• adresele tuturor părţilor;
• data contractului;
• descrierea proprietăţii şi adresa unde se va construi;
• valoarea contractului;
• termene de finanţare (opţional)
• paşi si termene;
• cerinţe dpdv ale asigurărilor (opţional);
• când începe derularea contractului;
• planuri, schiţe, planuri arhitectonice;
• specificaţii (cât mai complete);
• politica de înlocuiri a unor materiale prevăzute în specificaţii;
• permisii (muncă / materiale);
• modificarea ordinii procedurilor sau a preţurilor;
• excluderi;
• condiţii de acceptare a întârzierilor;
• penalităţi şi/sau amenzi;
• accesul la locul construcţiei;
• inspecţii din partea proprietarului, împrumutatorului sau a unor terţi;
• metode de rezolvare a litigiilor;
• clauze de arbitraj;
• termene de instalare;
• date de notificare şi proceduri;
• garanţii şi politica de service în garanţie şi post-garanţie;
• documente cerute de autorităţi;
• orice fapt asupra căruia pot interveni neânţelegeri, dezacorduri, nerealizări, execuţii neadecvate, greşeli, ignorări şi orice ar putea crea orice fel de probleme între părţi;
• semnăturile şi data semnării contractului vor fi trecute pe toate paginile contractului.

7. Autorizaţiile, cum le obţii?

   Pentru a putea construi este nevoie de obţinerea Cerificatului de Urbanism (CU) şi a Autorizaţiei de Construire (AC).
Certificatul de Urbanism
Certificatul de Urbanism este actul emis de autorităţile administraţiei publice locale prin care se fac cunoscute solicitantului elementele care caracterizează regimul juridic, economic şi tehnic al unui imobil, stabilite prin evidenţele existente şi documetaţiile de urbanism aprobate.
Respectarea prevederilor specificate în Planul de Urbanism General este obligatorie.
Din certificatul de urbanism veţi şti ce aveţi voie şi cum puteţi construi.
Certificatul conţine referinţe despre:
• regimul de înălţime a construcţiei;
• poziţia viitoarei construcţii ( aliniamente faţă de stradă, vecini, etc)
• cota de înalţime la cornişă;
• valoarea maximă pentru Procentul de Ocupare - (POT) - calculat ca raport între aria construită şi aria lotului de teren (uzual, procentul de ocupare a terenului este de până la 40% pentru zonele de locuit);
• valoarea maximă pentru Coeficientul de Utilizare al Terenului calculată ca raport între aria construită desfaşurată şi aria lotului de teren.
CertificatuI de Urbanism este emis de Primărie prin Biroul de Urbanism.
Pentru obţinerea Certificatului de Urbanism este necesar să schiţaţi pe o lista cadastrală amplasamentul viitor al casei şi să o înmânaţi biroului de Urbanism din Primarie.
Avizele din Certificatul de Urbanism se cer pentru a obţine Autorizaţia de constructie a casei.
CU concretizează stipulările Regulamentului Local de Urbanism pentru terenul în cauză. Regulamentul Local de Urbanism (RLU) este parte componentă a Planului Urbanistic General.
Pentru anumite terenuri sunt prevăzute, fie prin regulament, fie prin lipsa acestuia obligaţii de detaliere prin Planuri Urbanistice de Detaliu sau prin Planuri Urbanistice Zonale. Acestea au menirea de a institui un regulament precis pentru anumite zone. Acestea se întocmesc tot de către arhitecţi cu drept de semnătură, aprobarea lor fiind printre prerogativele administraţiei locale.
Dosarul pentru obtinerea CU de la primarie trebuie să conţină:
- cerere tip, pe care veţi completa anumite date de identificare şi menţionaţi ce vreţi să construiţi, ce fel de imobil (sau ataşaţi la cerere o pagină A4 cu descriere a casei pe care doriţi să o construiţi, însoţit de una sau mai multe schiţe simple, minimale, realizate de mâna, ale locuinţei);
- schiţe cu planurile topografice conţinând elementele de identificare la scara 1: 500 şi 1: 2000 în dublul exemplar. Acestea se obţin de la Direcţia de cadastru a Primăriei;
- copie legalizată dupa actul de proprietate a imobilului;
- chitanţa în original care să ateste achitarea taxei legale. După depunerea dosarului complet, CU se eliberează in 30 de zile.
Pentru taxa de cerificat (care se poate achita la oficiile poştale, la Trezorerie sau la casieriile consiliilor locale) sunt solicitate următoarele sume:
- teren cu suprafaţa mai mică de 150 mp – 0,9 Euro;
- între 151 – 250 mp – 1,2 Euro;
- între 251 – 500 mp – 1,2 Euro;
- între 501 – 750 mp – 1,8 Euro;
- între 750 – 1000 mp – 2,12 Euro;
- dacă terenul are peste 1000 mp, suma de plată în euro se obţine înmulţind numărul metrilor pătraţi care depăşesc 1000 cu 0,0033, la total adunându - se 2,12.
După depunerea dosarului complet aveţi de aşteptat maximum 30 zile. Dacă nu primiţi nici un răspuns, în termen de 30 de zile, aveţi dreptul legal să notificaţi, pe cale administrativă, serviciul de urbanism din primărie că nu îşi face datoria, după care puteţi acţiona în instanţă, la contencios administrativ, solicitând despăgubiri materiale şi obligând instituţia să vă elibereze certificatul dorit.
Certificatul de urbanism nu conferă dreptul de executare a lucrărilor de construire, amenajare sau plantare.
Durata de valabilitate a certificatului de urbanism se stabileşte de către emitent conform legii, în raport cu importanţa zonei şi a investiţiei, pentru un interval cuprins între 6 şi 24 de luni de la data emiterii.
Prelungirea valabilităţii se poate face de către emitent, la cererea titularului, formulată cu cel puţin 15 zile înaintea expirării, pentru o perioadă de maximum 12 luni..
Autorizaţia de construire a casei se obţine în baza Legii 50/1991 - Autorizarea lucrărilor de construcţii, republicată cu modificările ulterioare, aprobate prin ordinul 1943/2001 al Ministrului Lucrărilor Publice, Transportului şi Locuinţei.
Această autorizaţie este obligatorie pentru începerea lucrărilor. Se obţine de la primărie (primăria de sector), direcţie de urbanism. Fiecare primărie stabileşte conţinutul dosarului depus pentru obţinerea autorizaţiei. Piesa cea mai importantă de la dosar este Proiectul Tehnic pe care îl întocmeşte proiectantul. Acest proiect trebuie să aibă un număr de avize, menţionate pe certificatul de urbanism pe baza căruia s - a întocmit proiectul.
Dosarul pentru obţinerea avizelor va conţine:
• Certificatul de Urbanism;
• schiţa de amplasament a terenului la scara 1:500;
• schiţa de amplasament a terenului la scara 1:2000;
• schiţa de amplasament cu poziţia casei pe teren;
• cerere.
Certificatul de Urbanism poate preciza că în vederea obţinerii autorizaţiei de construcţie aveţi nevoie de avizele următoarelor societăţi / regii (unele din ele pot diferi de la o zonă la alta):
• Oficiul de cadastru - Studiu pedologic şi Certificat de scoatere a terenului din circuitui agricol (dacă este în zonă agricola);
• exploatare reţele de apă, canal - Compania Naţionala Apele Române;
• exploatare reţele electrice – Electrica;
• exploatare reţele de gaze naturale – Distrigaz;
• salubritate;
• reţele telefonice – Romtelecom;
• apărararea împotriva incendiilor – Pompieri;
• apărarea civilă - Apărarea Locală Antiaeriana;
• sanătatea populaţiei - Direcţia de Sănătate Publică -SANEPID
• Admininistraţia drumurilor şi podurilor;
• Poliţia - dacă terenul se află într-o zonă specială;
• Autoritatea română de aviaţie - dacă terenul se află în proximitatea unui aeroport;
• MApN, SRI - dacă terenul se află în proximitatea unui obiectiv militar
• Ministerul culturii şi cultelor - dacă terenul se află pe un sit arheologic sau într- o zonă de interes arheologic
• protecţia mediului - Ministerul Apelor si Protecţiei Mediului
Observaţie - avizul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului se eliberează ultimul, deoarece pentru obţinerea acestuia sunt necesare toate celelalte avize.
În funcţie de ceea ce doriţi să construiţi, Primăria vă poate solicita şi întocmirea altor documentaţii cum ar fi:
PUD - Plan de Detaliu, care trebuie să respecte prevederile documentaţiilor de urbanism anterioare;
PUZ - Plan de Urbanism Zonal;
PUG - Plan de Urbanism General.
Pentru a putea să construiţi pe un teren aflat în extravilan trebuie mai întâi să îl introduceţi în intravilan. Aprobarea introducerii acestuia în intravilan este dată de către Consiliul Local al localităţii.
Documentaţia necesară obţinerii autorizaţiei de construcţie:
Autorizaţia de construcţie este actul prin care autoritatea publică locală avizează soluţia prezentată de solicitant (are la bază certificatul de urbanism) şi certifică dreptul de începere a lucrării.
Dosarul se întocmeşte conform legilor 50/1991 - Legea privind autorizarea lucrărilor în construcţii şi 453/18.07.2001(lege care completează şi aduce modificări legii 50/1991) şi va cuprinde:
• planul de amplasare a terenului în zonă (planurile cadastrale);
• certificatul de urbanism;
• toate avizele solicitate prin certificatul de urbanism;
• acte notariale (la nevoie);
• memoriu tehnic (cuprinde memoriul de arhitectură, rezistentă, instalaţii);
• referatele verificatorilor de specialitate;
• referatele experţilor tehnici (la nevoie);
• actele de proprietate asupra terenului;
• proiectul pentru autorizare - acesta este compus din:

• planul de situaţie (cum se amplasează casa în teren);
• planul fundaţiei elaborat de inginerul de rezistenţă;
• planuri de arhitectură pentru toate nivelele construcţiei;
• planul de invelitoare;
• secţiune caracteristică;
• toate faţadele;
• scara de redactare pentru toate desenele este 1:10;
• cererea de eliberare a autorizaţiei de construcţie;
• chitanţa de achitare a taxei de autorizare.
Autorizaţia de construcţie este eliberată de Primarie - Serviciul de Urbanism din localitatea / sectorul în care se află terenul.
Taxa de eliberare a autorizaţiei de construcţie reprezintă 0,5 % din valoarea construcţiei stabilită pe baza declaraţiei dvs. şi în funcţie de suprafaţa desfaşurată a construcţiei. Dacă nu se declară o valoare a devizului, se face un calcul al taxei de autorizare (în lei) după următoarea formulă: se aplică un procent de 0,5 % din suma rezultată prin înmulţirea suprafeţei desfăşurate a casei cu un coeficient de 1,3 plus 5 300 000 de lei.
Valoarea declarată nu va putea fi mai mică decât valoarea determinată potrivit prevederilor legale în vigoare privind impozitele şi taxele locale.
Întocmirea Documentaţiei pentru Detaliile de Execuţie (DDE):
• documentaţia trebuie structurată pe specialităţi, respectiv: : rezistenţa, arhitectura, instalaţii sanitare, instalaţii termice, instalaţii gaze, instalaţii electrice (inclusiv curenţii slabi de la telefon, TV, cablu, sonerie, alarmă, aer condiţionat).
• planurile pe secţiuni, faţade se întocmesc la scara 1:50, urmând a se redacta detaliile de execuţie la scară mare: 1:25, 1:20, 1:10 etc., pentru fiecare zonă, în vederea unei execuţii corecte.
• toate detaliile trebuie să răspundă solicitărilor de izolare hidrofugă, termică şi fonică, impuse de legile în vigoare. Alte acte necesare referitoare la execuţia casei :
• Autorizarea organizării de şantier
Conform Legii 50/1991, orice construcţie pe un teren, chiar provizorie (barăci, depozite de materiale, dormitoare muncitori), se execută cu avizul Administraţiei Locale.
Pentru obţinerea acestui aviz întocmiţi un dosar care să cuprindă:
• documentaţia construcţiei - proiect;
• planurile de amplasare în zonă;
• planul de fundaţie pe nivele;
• cerere tip.
Dosarul se predă la Primaria locală şi autorizaţia o veţi primi în aproximativ 30 zile lucrătoare.
• Proiectarea execuţiei branşamentelor la utilitaţi (apă, gaze, energie electrică, canalizare, telefonie)
Branşamentele la reţele trebuie să fie proiectate şi executate de firme autorizate (sunt alese prin licitaţie) de regiile/societăţile responsabile.
Atenţie! Firma pe care o alegeţi întocmeşte o documentaţie şi un deviz pentru întreaga lucrare (care cuprinde: proiectarea, obţinerea autorizaţiilor speciale şi execuţia). Această documentaţie este trimisă regiei responsabile. Regia v-o prezintă dvs., împreună cu factura aferentă costurilor totale. Această factură trebuie platită integral în avans.
La ce trebuie să fiţi atenţi când vi se prezintă un proiect de branşare la o reţea?
Reţeaua de apă potabilă:
- Normativul SR 8591, care reglementează branşarea reţelelor subterane, prevede că reţeaua de apă potabilă să fie amplasată la o distanţă minimă de 1,5 m faţă de canalizare şi la minim 0,9 m faţă de nivelul solului. (dacă traseul de canal s-ar sparge undeva, dejecţiile nu trebuie să ajungă la conductele de apă potabilă, iar dacă nu s-ar respecta distanţa de nivelul solului, iarna ar putea îngheţa şi sparge conductele de apă potabilă).
- Racordul la reţeaua locală se face printr-un cămin. In acest cămin vă recomandăm să vă amplasaţi şi contorul de apă (avizat de Regia Apei), pentru a fi accesat mai uşor de persoanele care le citesc şi marchează consumurile.
Reţeaua de gaz:
- Racordul la reţeaua locală de gaz se face printr-un cămin de gaze cu regulator.
Similar cu contorul de apă, vă recomandăm să amplasaţi ansamblul reiser - contor de gaz la limita de proprietate sau chiar pe peretele casei.
- pentru a fi accesat mai uşor de lucrătorii regiei gazului care vin să înregistreze consumurile.
- De asemenea, pentru estetica lucrării, executaţi circuitul exterior casei prin pamânt, chiar dacă în dreptul ţevilor nu aveţi voie să plantaţi nimic.
Reţeua de canalizare:
- Fluxul în canal se face liber, asigurându-se pante de scurgere către canalul colector stradal.
- Adâncimea minimă de amplasare a conductei de canalizare faţă de nivelul solului este de 0,9 m pentru a preântâmpina îngheţul şi avarierea pe timpul iernii.
- Adâncimea de îngropare trebuie corelată cu proiectul casei dacă intenţionaţi să aveţi la subsol un grup sanitar sau o scurgere pentru garaj.
Reţeaua de energie electrică:
- Veţi avea nevoie de sursă de energie electrică de joasă tensiune, adică 220 V sau 380 V (în funcţie de consumurile prevăzute).
- Dacă în apropiere este amplasat doar un cablu sau fire aeriene cu energie electrică de medie tensiune, veţi fi nevoit să achiziţionaţi un transformator electric. Statiile trafo nu sunt tocmai ieftine!
Foarte important! Intre proiectul de execuţie al casei şi lucrările executate pentru racordarea la utilităţi, trebuie să existe o concordanţă. În caz contrar veţi ajunge în situaţia neplăcută de a finanţa “spargerea" drumului proaspăt asfaltat pentru amplasarea reţelei/racordului la conductele de apă şi gaz.
Autorizarea executării branşamentelor la reţelele edilitare
Pe baza avizelor obţinute pentru autorizaţia de construcţie vă puteţi face o imagine asupra complexităţii lucrărilor de racordare la reţelele utilitare. Puteţi alege să executaţi totul cu o singură firmă, care să predea “la cheie" totul, sau puteţi alege să lucraţi cu mai multe firme, în funcţie de specialitate.
Dacă optaţi pentru al doilea caz, timpul de execuţie pentru fiecare branşament se va prelungi, necontrolabil de mult, din cauza imposibilităţii programării lucrărilor şi eliminarea timpilor morţi. Motivele mai des întilnite sunt urmatoarele:
• utilajele specifice lucrării şi configuraţiei terenului, nu sunt disponibile;
• personalul este ocupat cu altă lucrare.
Indiferent de branşament, dosarul conţine următoarele:
• lista persoanelor autorizate care participă la lucrare;
• proiectul de execuţie branşament (în funcţie de zonă);
• taxa de proiectare;
• taxa de aprobare;
• taxa de autorizaţie de construcţie pe reţea;
• costul branşamentului (în funcţie de zonă).
Firma autorizată în executarea branşamentelor se ocupă şi de obţinerea avizelor speciale. Taxele aferente obţinerii lor fac parte din devizul total pe lucrare pe care trebuie să-l achitaţi.
 
HOME INFO PROIECTE CASE LEMN MATERIALE CONTACT